Złomowanie pojazdów – jak ustawa przegrała z wolnym rynkiem

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading ... Loading ...

Ustawa regulująca zasady recyklingu pojazdów nazywana jest dzisiaj przez wielu ludzi z branży bublem prawnym. Podstawowy zarzut jest taki, iż nie jest ona przystosowana do realiów wolnego rynku.

Jej przepisy obowiązujące od roku 2005 mówią, że właściciel auta, które zostało wycofane z użytkowania, ma obowiązek oddać je do stacji demontażu, która otrzymała zezwolenie od wojewody na funkcjonowanie. Jeśli tego nie zrobi powinien nadal płacić składki za ubezpieczenie OC pojazdu < wejdź i zobacz.  Niewywiązanie się z tego obowiązku zagrożone jest karą nakładaną przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Jeśli ukarany nie chce jej zapłacić sprawa wchodzi na drogę sądową. Tak jest w teorii. W praktyce bowiem raczej nie słychać o tego typu procesach. Powód jest prosty – zapewne kończyłyby się one porażką UFG. No bo w świetle prawa właściciel auta może postąpić ze swoją własnością jak chce a obowiązkowe ubezpieczenie OC samochodu dotyczy tylko tych, które biorą udział w ruchu drogowym. Pojazd nienadający się do użytku, choć może powodować zagrożenia, to raczej nie takie, których dotyczy OC komunikacyjne. Dodatkowo ustawa określa karę, którą wymierzyć może UFG w euro, które nie jest obowiązującą w Polsce walutą.

Złomowanie pojazdów – jak ustawa przegrała z wolnym rynkiemTyle jeśli chodzi o przepisy prawne. Teraz zobaczmy jak wygląda finansowa strona recyklingu aut w formie, którą przewiduje ustawa. Wymaga ona by właściciel oddał auto bezpłatnie i dostarczył je na swój koszt. W związku z tym wiąże się to z kosztami transportu na lawecie a w punkcie odbioru pracownik może jeszcze zażądać, by właściciel zapłacił 10 zł za każdy kilogram, którego brakuje w stosunku do normalnej masy danego modelu auta. Ta zasada miała na celu powstrzymanie właścicieli przed utylizacją na własną rękę albo też do sprzedaży części z wraków.

Wszystkie te przepisy przegrały z praktyką życia i prawami rynku. Okazało się, że firmy zajmujące się recyklingiem aut zyskują najwięcej odzyskując z wraków części zamienne oraz materiały zaliczane do surowców wtórnych, które można przetworzyć. Tym bardziej, że od kilku lat rośnie popyt na różnego rodzaju surowce wtórne. Firmom tym opłaca się dzięki temu zainwestować w szukanie wraków jak i w ich transport. Co więcej zamiast straszyć karami przewidzianymi przez ustawę przedsiębiorcy proponują szybkie transakcje i dokumenty niezbędne do wyrejestrowania pojazdu a do tego płacą za wraki gotówką.

Leave a Reply

Ankieta Ubezpieczeniowa

Czego najbardziej obawia się Pan/Pani przy przesyłaniu informacji drogą elektroniczna?

Pokaż wyniki

Loading ... Loading ...